donderdag 22 mei 2014

Reizen met het OV is een pre

TREINREIZIGERS

Treinreizigers, een volk op zich. Toch kunnen we dit volk ook subcategoriseren, en dat ga ik doen ook. Ik zal me beperken tot de meest voorkomende.
Business volk – Je kent het wel, 3.5 telefoons en een bluetooth headset waar allen tegelijk gesprekken op worden gevoerd. Tevens is een aktetas, trolley of koffertje een must-have item. Omdat hun handen nog niet vol genoeg zaten, grissen ze nog een Spits en Metro mee. Na de krant verovering dient hij/zij natuurlijk wel nog even een koffie te halen bij de AH To Go of Kiosk. Kenmerkend voor deze categorie is dat zij – dag na dag, week na week – blijkbaar altijd te laat van huis gaan. Met hun halve business inboedel zie je ze rondrennen, verwachtend dat jij wel even voor hun opzij springt.
Scholieren – Voor dit volk is het van belang om in groepen van minstens 3 personen te reizen. De voornaamste reden is, dat zij op deze manier lekker veel decibel kunnen produceren. Discussiërend over wie welke chick wel kan krijgen, of die controleur van gister die “zo super cute” was. Een troef die zij graag inzetten om op te vallen is hun telefoon. Want waarom zou je die Beats by Dre headset die je ouders voor je kochten gebruiken, als je ook jouw rag muziek via de speaker kan delen met iedereen?
De zwartrijder – Inchecken of een kaartje kopen is voor losers! Op het perron herkenbaar aan de paranoïde blik, alsof ze net te veel LSD als ontbijt hebben genuttigd. Eenmaal in de trein aangekomen, houdt de zwartrijder werkelijk alles en iedereen in de gaten. Loopt heen en weer, en zal acuut uitstappen of zich opsluiten in het toilet. En ja, het is allemaal de moeite waard om die paar euro te besparen. Duh.
Trein lovers – Reizen om het reizen, en niet om van A naar B te komen. Herkenbaar aan de voorraad Kruidvat “onbeperkt treinen voor X euro” kaarten. Zij vertellen jou maar al te graag over hun grote passie, ongeacht of je daar voor open staat of niet. Want ja, iedereen is toch gek op treinen? Zoals een trotse ouder foto’s van hun kinderen laat zien, zal de trein lover je vol trots alle foto’s laten zien van treinen, die – uiteraard – zelf geschoten zijn. Tijdens de treinreis zullen de lovers je ook nog voorzien van nutteloze triviaatjes over de trein waar je op dat moment mee reist. Tof.

En terwijl ik dit schrijf, vraag ik me af in wat voor categorie mensen mij zouden plaatsen. De ignorante chagrijn wellicht? Een ding weet ik wel zeker. Ik mijd drukke stations zo veel mogelijk, want ik stap niet opzij voor de business meneer. Het pukkeltrutje met Justin Bieber op speaker krijgt een hoek. Ik verlink de zwartrijder, en ik zal de trein lover afsnauwen.
Ik weet het.. Het ligt niet aan jullie, het ligt aan mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten