donderdag 22 mei 2014

Facebook moeders

Het digitale tijdperk..
Computers, laptops, tablets, smartphones en zelfs smartwatches. Super tof en keileuk natuurlijk. Maar ieder voordeel heeft zijn nadeel. Bijvoorbeeld de constante verwachting dat je ten alle tijden bereikbaar bent. Maar ik wil het hebben over het gebruik van social media, en dan met name over de beruchte Facebook moeders.


Deze dames zijn zelf geboren tussen 1984 en 1995, en vinden het belangrijk om alles te delen. Alles. Heb ik al gemeld dat ze alles delen? Vanaf het moment dat het eitje bevrucht is, word je meegenomen in hun reis richting het moederschap. De bezeken zwangerschapstest, dagelijkse update van misselijkheid, foto's van de - nog niet zichtbare - babybump, eerste echo, aankopen, cadeau van (schoon) ouders..


Zodra het mormel geboren is, zal onze timeline overspoelt worden met naakte molrat foto's. Ze scannen nog net niet de nageboorte in om deze met ons te delen. Vanaf heden mogen wij ook genieten van minstens vijf lappen tekst per dag, waarin we op de hoogte worden gehouden van alles. Alles. Lekkende borsten, luier inhoud, aantal hechtingen van de totaal ruptuur en natuurlijk wat het mormel momenteel doet. Laat me raden; het huilt, slaapt? Houd ons niet langer in de spanning! Ik kan bijna niet wachten op de volgende update.


Foto's en filmpjes. Heel leuk! Voor je prive collectie ja. Af en toe een foto kan ik nog begrijpen. Maar werkelijk zoveel posten terwijl ze de overbuurman en zijn overleden hamster op Facebook hebben? Wat moeten wij er mee. Erger nog: Wat doet die overbuurman er mee? Pro tip: Maak een besloten Facebook groep aan, voeg je familie en je 'bestieeeees xoxo' toe. Post het daar. Ik heb de moeders op Facebook omdat ik kennelijk interesse in hen heb, maar zelfs hun profiel foto's zijn overgenomen door het baby virus.


Het lijkt gewoon net alsof de Facebook moeders vinden dat hun eigen leven stopt, waar het leven van hun nageslacht begint. En dat is prima, maar delete dan jouw pagina en start er eentje op naam van je mormel. Jij blij, ik blij, iedereen blij!



En ja, bovenstaande tekst meen ik volledig. Sommigen zullen dit echt te ver vinden gaan, maar ik weet ook dat er veel zijn die mijn mening delen. Maar er wat van zeggen, ho maar!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten